Agențiile online de turism. Prezent și viitor

aprilie 14, 2020

CONTEXT

După HoReCa (Hoteluri, Restaurante și Cafenele), cea mai afectată industrie de COVID-19 este cea a turismului. Mobilitatea oamenilor este restricționată, iar evenimentele sociale, culturale și sportive sunt amânate pe termen nedeterminat.

Despre dificultățile traversate de companiile de turism, ca și de actualii sau foștii lor angajați, au scris mai mulți. În acest articol mă voi concentra pe evoluția traficului web al principalelor agenții de turism online și voi oferi la final câteva interpretări și prognoze de viitor.

DATE TRAFIC WEB

Am analizat 4 categorii diferite de servicii online oferite clienților și am comparat traficul web din perioada 7 martie – 7 aprilie cu cel din luna precedentă. Datele analizate au fost puse la dispoziție de platforma SimilarWeb.com.

1. Platforme mari, care oferă servicii integrate de rezervări, transport și evaluări ale spațiilor de cazare și ai furnizorilor de servicii au avut o scădere medie a traficului web de 35%.

2. Platformele specializate pe rezervări spații de cazare au avut o scăderemedie a traficului web de 35%.

3. Platformele care oferă servicii de ghidaj locale, incluzând aici și platforme specializate pe turism de aventură, au avut o scădere medie a traficului web de 40%.

4. Platformele specializate în turismul de croazieră au avut o scădere medie a traficului web de „numai” 15%.

INTERPRETARE TRAFIC WEB

Interesante aici mi se par cele mai mari (serviciile de ghidaj locale -40%) și cele mai mici scăderi (turismul de croazieră -15%).

Vedem aici cum comportamentul consumatorilor, respectiv gradul acestora de anticipare, le influențează traficul web din această perioadă.

Croazierele sunt prin definiție niște pachete turistice ce presupun o planificare atentă și o cercetare constantă a pieței în căutarea celui mai bun raport calitate / preț. Cei care acum sunt izolați în case se documentează pe Internet activ asupra potențialelor oferte de croazieră.

La polul opus, serviciile de ghidaj locale sunt ultimele servicii de turism achiziționate; prioritate au părțile logistice mai „grele”, respectiv cazarea și transportul. Era firesc ca aceste servicii să dispară temporar din interesul colectiv.

CONCLUZII ȘI PROGNOZE

În aceste zile se pare că cu cât ești mai mare în turismul online cu atât ai probleme mai mari. Absența veniturilor este numai vârful aisbergului; asistența clienților care își anulează rezervările și solicită returnarea banilor a crescut exponențial volumul de muncă ale agențiilor de turism online. Expedia.com, spre exemplu, anunță a creștere cu 500% a volumului de apeluri telefonice primite în această perioadă (sursa NYTimes.com).

Returnarea banilor nu este simplă. Aceste agenții online acționează ca intermediari între furnizorii de servicii. Pentru a onora cererile clienților, fie au buzunare foarte adânci pentru a-i despăgubi, pentru ca abia ulterior să-și recupereze banii de furnizorii care au fost deja plătiți, fie încearcă să își recupereze mai întâi banii de la furnizori, un proces foarte dificil în această perioadă.

Kiwi.com, o companie originară din Cehia, care s-a promovat foarte agresiv pe piața din S.U.A., trăiește cel de-al doilea scenariu, fiind solicitată să returneze clienților lichidități foarte mari într-un timp foarte scurt. Ca o soluție de compromis, până în prezent clienții au fost despăgubiți numai parțial, prin credite acordate la viitoarele achiziții de servicii Kiwi.

Factor agravant, agențiile online au un acces mai modest la surse de finanțare zilele acestea; este greu de garantat la bancă cu un bun atât de volatil cum este traficul web.

Pentru a înțelege mai bine această realitate, putem vedea cum la polul opus cei care oferă servicii turism de croazieră nu au avut nicio problemă în a-și asigura anul acesta lichidități din împrumuturi: Norwegian Cruise Line a accesat o linie de creditare în valoare de 1,55 miliarde USD, iar Royal Caribbean International o linie de creditare în valoare de 2,2 miliarde USD, ambele garantând împrumuturile cu vapoarele pe care le dețin (sursa NYTimes.com).

În vremuri de criză, capitalul redescoperă valoarea concretă a activelor fizice. Afacerile online din turism își vor deprecia valoarea, urmând un transfer de proprietate către investitorii cu bani puși deoparte pentru astfel de zile. Deja fonduri de investiții din Orientul Mijlociu au început să cumpere masiv acțiuni ale companiilor de turism de croazieră.

Seismul provocat de aceste schimbări, combinat cu falimentul mai multor locații turistice, vor duce într-o primă etapă la subțierea portofoliului de pachete turistice oferite de agențiile de turism. Acestea însă și vor reveni în timp și vor profita din plin de diminuarea concurenței.

Și mai afectate vor fi agențiile de turism revânzătoare la a doua sau a treia mână a acestor pachete turistice. Acestea vor suferi pe toate planurile: lipsa clienților, cereri de restituire a banilor pentru serviciile contractate și neonorate, un portofoliu incert de servicii și lipsa de acces la liniile de creditare.

Neafectate ca ofertă (nu și ca venituri) vor rămân platformele care lucrează direct cu persoanele fizice de tip airbnb.com, booking.com, CouchSurfing.com, etc.

Marii câștigători ai acestor schimbări vor fi companiile specializate pe turismul de nișă care fac în această perioadă saltul către digitalizarea serviciilor.

Beneficiind de un portofoliu de servicii actualizat în timp real și de lipsa poverii returnării avansurilor, acestea vor fi mult mai credibile pentru clienții care vor evita experiențe turistice de masă.

Lumea turismului se schimbă. În consiliile de administrație ale marilor afaceri online vor apare figuri noi, care vor profita de deprecierea temporară a acțiunilor.

Turismul de nișă va exploda. Urmează o perioadă efervescentă de educare a publicului și de dezvoltare exponențială a serviciilor turistice „netradiționale”. Aceasta se va termina în câțiva ani, cum altfel, prin achiziția afacerilor care vor cunoaște succesul.

Pozele folosite la ilustrarea Frontului NU ne aparțin. Ele au licență gratuită și au fost preluate de pe Unsplash.com – Photos for Everyone.

STATISTICI DETALIATE (numai pentru pasionați)

Pasionaților de statistici le propun datele detaliate care au stat în spatele afirmațiilor de mai sus.

Astfel, am comparat traficul web din perioada 7 martie – 7 aprilie cu cel din luna precedentă (7 februarie – 7 martie). Datele analizate au fost puse la dispoziție de platforma SimilarWeb.com.

1. Platforme mari, care oferă servicii integrate de rezervări, transport și evaluări ale spațiilor de cazare și ai furnizorilor de servicii (TripAdvisor.com, -39% față de luna trecută și Expedia.com, -31% față de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 35% față de luna precedentă.

2. Platformele specializate pe rezervări spații de cazare (booking.com, -43% față de luna trecută, airbnb.com, -32% față de luna trecută, trivago.com, -37% față de luna trecută, CouchSurfing.com, -32% față de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 35% față de luna precedentă.

3. Platformele care oferă servicii de ghidaj locale, incluzând aici și platforme specializate pe turism de aventură (Viator.com, -54% față de luna trecută, GetYourGuide.com, -54% față de luna trecută, WithLocals.com, -45% față de luna trecută, ShowAround.com, -31% față de luna trecută, Explore-Share.com, -35% față de luna trecută, GuruWalk.com, -49% față de luna trecută);

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 40% față de luna precedentă.

4. Platformele specializate în turismul de croazieră (MSCCruises.com, -25% față de luna trecută, NCL.com, -29% față de luna trecută, DisneyCruise.Disney.go.com, -36% față de luna trecută, Cunard.com, -13% față de luna trecută, HollandAmerica.com, +7% față de luna trecută, o anomalie explicată separat, Princess.com, -9% față de luna trecută, CelebrityCruises.com, -31% față de luna trecută, Carnival.com, -4% față de luna trecută, RoyalCaribbean.com, -33% față de luna trecută,CruiseCritic.com, -19% față de luna trecută).

În această zonă traficul web a scăzut în medie cu 15% față de luna precedentă.

Sursa de documentare – Similarweb.com – a realizat un panou actualizat în timp real cu variația traficului pe durata unei săptămâni. Și acest panou ne arată trendul descrescător al traficului web în industria de turism.

Pozele folosite la ilustrarea Frontului NU îmi aparțin. Ele au licență gratuită și au fost preluate de pe Unsplash.com – Photos for Everyone.

,

Inițiere în escaladă la Cuca, 11 mai 2019

Tură de 1 zi pe rută Valea Crăpăturii – Cabana Curmătura – Prăpăstiile Zărneștilor, 18 mai 2019

Adrenalină pe Valea lui Stan, 25 mai 2019