Cea mai sexy notificare de RGPD
E ușor să fi sexy atunci când nu dai copy / paste limbajului de lemn folosit la notificările RGPD (Regulamentul general privind protecția datelor) = GDPR (General Data Protection Regulation). Mai mult, poți deveni chiar unic dacă ridici semne de întrebare vis-a-vis de valoarea adăugată reală adusă de acest regulament cetățeanului de rând.
Mai voalat sau mai direct, acest regulament acuză companiile de abuz și de lipsa unui acord obținut în prealabil în comunicarea cu clienții lor prin intermediul emailului sau telefonului.
În această abordare principiul de nevinovăție pare a fi uitat și este lansată o vânătoare de vrăjitoare (a se citit servere) care trimit emailuri pe baza unor abonări prealabile.
Există și spam? Categoric da. Cu toții ar trebui să știm că există trocuri și vânzări sau închirieri de baze de date de clienți. Odată ce ai cumpărat o pereche de pantofi online, șansele să afli primul ultimele oferte la hârtie igienică sunt foarte mari.
Dă acest lucru dreptul legiuitorilor să pună o etichetă de „lipsă de etică” și de „lipsă a protecției datelor cu caracter personal” pe toți cei care folosesc emailul și SMS-ul în comunicarea cu clienții lor? Eu cred că nu.
Atunci de ce acest exces de zel? Nu din dragoste pentru cetățean, ci din interes pentru datele lui digitale. Vizate prin acest regulament nu sunt companiile mici, nici măcar cele mijlocii sau chiar mari. Prin acest regulament sunt vizate chiar marile rețele sociale și motoare de căutare care încep să dețină baze de date (prea) mari, actualizate în timp real, care pot fi folosi în orice domeniu în care cunoașterea comportamentului consumatorului este relevantă.
Acest regulament frăgezește apărarea marilor proprietari de baze de date din afara circuitului „oficial” și permite accesul oficialilor la acestea în numele „transparenței”.
Într-o lume în care informația începea pentru prima oară să circule exclusiv pe criterii financiare (a se citi pe baza bugetelor de promovare), sistemul a primit o unealtă concretă de dirijare a traficului a acesteia „în folosul cetățeanului”. Mai pe românește, nu mai este suficient să îți permiți să cumperi, îți trebuie și aprobare pentru asta.
Nu în ultimul rând, putem suspecta că Bruxelles-ul își propune o independență față de serverele de peste ocean, pe care le simte prea intrusive și prea influente pe bătrânul continent.
Ce urmează? Probabil tot mai multă grijă pentru nevoile de informare ale cetățeanului precum și o comunicare tot mai eficientă a dreptului acestuia de a-și actualiza periodic datele cu caracter personal în mediul digital.
Pentru companii, acest lucru însemnă confuzie. Principiile RGPR:
- prelucrare echitabilă și legală;
- limitarea scopului;
- reducerea la minimum a datelor și păstrarea datelor.
nu au venit încă la pachet cu norme complete de aplicare. Mai înseamnă de asemenea costuri de training și atribuții noi de OPD(Ofițer de protecție a datelor) = DPO (Data Protection Officer) pentru angajați.
Rezultate imediate pentru companii?
- Volumul newsletter-erelor va scădea semnificativ în perioada următoare;
- Bazele de date purificate de absența (re)confirmării abonării se vor contracta cu aproximativ 95%.
Dezvoltări ulterioare ale situației pentru companii:
- eficiență crescută a emailului prin adresabilitatea către un public relevant;
- (re)descoperirea unor soluții uitate de fidelizare a publicului prin bloguri de specialitate;
- diversificarea comunicării și creșterea bugetelor de promovare pe rețele sociale;
- creșterea interesului pentru aplicații mobile care comunică prin notificări de tip push.
Cetățeanul poate dormi liniștit. Datele lui cu caracter personal sunt (și) mai bine protejate și controlate. Viva la revolucion!