Nu credeam că poți face o carieră în fitness. Interviu cu Andreea Pavel. Partea întâi

aprilie 8, 2020

Bună Andreea. Provii dintr-o familie cu tradiție în sport, fostă sportivă de performanță în atletism, absolventă a Facultății de Educație Fizică și Sport, masterandă în Kinetologie şi Biomecanică, la Facultatea de Kinetoterapie din cadrul ANEFS, cu numeroase specializări recunoscute internațional în fitness.

Formatoare mi se pare perioada studenției, când ai fost bursieră a Comitetului Olimpic Român și ai participat la diferite simpozioane și sesiuni de comunicare științifică organizate de către Academia Olimpică Română și, nu în ultimul rând, făceai analiza activității sportivilor de performanță.

Mai mult decât atât, ai o vastă experiență ca Personal Trainer de fitness din Romania, fiind în perioada 2015-2016 coordonatorul departamentului de Personal Trainer din cadrul WorldClass România și în perioada 2013-2017 profesor-formator al departamentului Personal Training din Școala de Fitness Move On.

Din 2018 ai trăit și experiența antreprenoriatului, având propriul studio de antrenamente – The Training Room by Andreea Pavel.

Alexandru Codreanu (A.C.): Din această vastă experiență în lumea sportului și a antrenoratului, care ți se par cele mai formatoare experiențe pentru tine?

Andreea Pavel (A.P.): O  bază foarte solidă o reprezintă perioada studenției la ANEFS București,  plus  cei  nouă ani de sport de performanță. Cred însă că cea mai formatoare perioadă au fost anii de experiență special dedicați fitness-ului sau sportului pentru sănătate.

A.C.: De ce fitness? De ce nu atletism spre exemplu?

A.P.: Pentru mine  fitness-ul a fost o viziune. Deși am practicat cu multă pasiune atletismul, ba chiar am și profesat timp de patru ani ca antrenor la CSS7 Dinamo București, întotdeauna am simțit că am altă cale.

În anii de liceu, atunci când eram în plină glorie la atletism, am început să simt că nu acesta va fi drumul meu. Vedeam filme americane în care mai apăreau secvențe despre fitness, antrenori personali sau instructori de aerobic și parcă mă regăseam mai bine în acele imagini.  

La momentul respectiv încă nu realizam acest lucru, nu știam să interpretez în vreun fel ceea ce simțeam. Oricum, atunci nu era nicio speranță să fac vreodată vreo carieră în acest domeniu în România.

La fel s-a întâmplat și după terminarea facultății. Fitness-ul era foarte puțin dezvoltat acasă, însă  „vocea inimii” mi-a spus să merg în această direcție, indiferent de perspective. La un moment dat am obținut și un post de preparator în cadrul catedrei de Teoria Sportului din ANEFS București, actualul UNEFS București. După mai puțin de un semestru mi-am dat demisia, deoarece am înțeles că vreau să îmi canalizez energia în altă direcție.

Industria fitness-ului începuse să fie deja în creștere. Am început să profesez în domeniu și îmi doream să mă dedic învățării și acumulării de experiență în zona care îmi aducea mai multe satisfacții.

Un alt moment care mi-a reconfirmat această direcție a fost bursa Erasmus din Nisa, Franța. Acolo am „cotrobăit” prin biblioteca facultății, descoperind multe publicații interesante despre fitness, sport, multisport, sănătate, gestionarea stresului, etc., informații pe care nu le găseam până atunci (internetul abia apăruse). Am fost fascinată, iar când am revenit acasă am luat decizia să renunț definitiv la a mai profesa în atletism și să mă îndrept  foarte serios în direcția fitness-ului.

A.C.: Ce însemnă să analizezi activitatea sportivilor de performanță?

A.P.: Analiza  sportivilor de performanță din centrele olimpice, pe care o făceam în cadrul bursei câștigate în perioada studenției, era doar una din activitățile la care luam  parte. 

Urmăream antrenamentele zilnice, aveam discuții cu antrenorii loturilor, făceam analiza programelor de antrenament și a planificărilor realizate, în vederea obținerii celor mai înalte performanțe pentru sportivii români din loturile olimpice. 

Am avut acces la bazele olimpice pentru înot, caiac-canoe, canotaj și atletism, în perioadele de pregătire precompetiționale și competiționale. A fost o experiență unică și foarte valoroasă.

A.C.: Cum ne ajută psihologia sportivă?

A.P.: Psihologia este un domeniu fundamental în orice profesie al cărei subiect principal este OMUL. În activitățile sportive contează și mai mult, pentru că intervine și partea sa fizică. Deci lucrăm cu omul în întregul lui – omul mental, emoțional, spiritual și fizic.

De asemenea, este important pentru noi, antrenorii, comportamentul elevului în timpul mișcării și raportarea sa la tot ceea ce mai face în timpul petrecut în afara orelor de sport. De aceea, psihologia sportivă este extrem de complexă. 

Fără psihologie sportivă nu poate exista meseria de antrenor. Antrenorul motivează, influențează, susține, empatizează, se adaptează și ajută la adaptare, pentru atingerea acelei stări optime obținerii performanței sau rezultatelor.

Pentru practicanți, activitățile sportive se desfășoară cu antrenarea continuă a proceselor psihice și poate scoate la iveală comportamente și stări nebănuite, care ne aduc multă putere în viața de zi cu zi.

Pe mine m-a fascinat psihologia de mică, încă din anii în care practicam sportul de performanță. Citeam tot ce prindeam și înțelegeam în materie de psihologie generală și sportivă, deoarece simțeam că mă ajută extraordinar de mult în autodepășire și în atingerea performanțelor sportive pe care mi le doream. De atunci mă preocupă constant acest aspect al meseriei mele.

A.C.: Ce însemnă Personal Trainer și ce presupune să fi coordonator al departamentului de Personal Trainer?

A.P.: În urmă cu câțiva ani aș fi dat un alt răspuns pentru a defini un Personal Trainer. Acum răspund astfel:

Personal Trainer este acel specialist care are cunoștințe vaste despre OM și SPORT și are capacitatea sau iscusința de a le adapta la nevoile oamenilor.

Aceste calități trebuie să fie însoțite de multă practică sportivă, adică să fi experimentat suficient de multe exerciții, metode și practici ce țin de acest domeniu, pentru a putea ajunge în starea de „simțire, cea care te face cu adevărat competent să transmiți cunoștințele într-un mod corect.

Am parcurs și experiența de Coordonator al departamentului Personal Training din cadrul celui mai mare lanț de săli de fitness din România. Presupunea rolul meu în selecția și apoi creșterea calității serviciilor oferite de antrenorii personali.

Pe lângă acestea, mă ocupam de organizarea și predarea unor cursuri, atât teoretice, cât și practice, în vederea perfecționării continue a serviciilor oferite. Experiența a durat pentru mine doar un an, însă a fost suficientă pentru a înțelege ce înseamnă să fii și de cealaltă parte a baricadei. Am putut privi din exterior și  gândirea unui antrenor, din poziția de angajat / colaborator, dar am avut și ocazia de a fi mai aproape și mai ales să îi înțeleg mai bine pe cei care administrează astfel de afaceri.

A.C.: Dacă tot am ajuns aici, cum este pentru tine experiența de antreprenor la The Training Room by Andreea Pavel?

A.P.: Dintotdeauna mi-a plăcut să antrenez, să fiu lângă oameni, să îi văd cum progresează, să îi observ cum își cresc încrederea în forțele proprii tot mai mult și să știu că am putut lua parte la succesul lor și la bucuriile pe care le-au obținut cu ajutorul sportului. Mi-am dorit un loc al meu, în care să îmi pot pune amprenta, în care să am libertatea de a-mi pune ideile în aplicare.

Nu m-a atras niciodată antreprenoriatul, însă cred că m-aș încadra mai degrabă la categoria de expert.

Multe din acțiunile mele zilnice pentru a dezvolta activitatea din The Training Room by Andreea Pavel se apropie parțial de acțiunile unui antreprenor. Pentru mine însă acest termen are o semnificație mult mai complexă. E adevărat, pe lângă antrenamentele pe care le susțin pentru elevii mei, am grijă de acest spațiu. Îmi susțin colegii să își desfășoare cât mai bine activitatea și ne dorim să fim o echipă care progresează continuu. Dar mai ales, îmi doresc ca oamenii care ne calcă pragul să fie foarte mulțumiți de serviciile noastre.

Prioritatea noastră este calitatea antrenamentelor pe care le oferim, obținerea rezultatelor, grijă față de elevii noștri, și zi de zi facem tot posibilul ca în studioul nostru să domine acea stare de bine, prietenie și pozitivism. Am învățat foarte multe în această perioadă și totodată am reușit să aplic multe cunoștințe  din experiențele anterioare.

Puteți citi partea a II-a a acestui interviu aici.

, , ,

Proiecte non-profit de educație prin aventură

Club montan pentru copii și adolescenți NoGravity.

Proiecte Outdoors pentru adulți, copii și familie

Meniu